Schrijftips voor zelfstandig ondernemers

Kopieren van je concurrent? Nooit doen!

Je hebt besloten om te gaan bloggen. En daar zit je dan, voor je beeldscherm. Je wilt wel heel graag leuke blogs, maar je weet eigenlijk niet zo goed waar je het over wilt hebben. Je komt niet echt op leuke onderwerpen en kunt alleen iets verzinnen na een sessie googelen en browsen bij je concurrenten. En de leukste of beste onderwerpen en teksten pluk je dan maar stiekem bij hen vandaan. Handig? Absoluut niet!

Schrijf je eigen verhaal

Het kopieren van teksten is echt af te raden. Google zoekt naar originele teksten en een kopie (zelfs een paar zinnen) is nooit origineel. Onderwerpen bij een ander weg plukken kan, maar eigenlijk is ook dat niet zo handig. Want wat jouw concurrenten te vertellen hebben, dat gaat over henzelf en hun bedrijf. En dat is niet jóuw verhaal of een onderwerp dat bij jou past. Jij bent als persoon niet hetzelfde, en je product of dienst is dat hopelijk ook niet. Het is dus de vraag of met deze blogs echt overkomt wat jij voor anderen kunt betekenen. Zelfs al heb je het zelfde (soort) product of dienst.

Wat onderscheidt jou van de rest? Jij!

Wil je echt goed gaan bloggen? Kijk dan eerst even naar je eigen verhaal. Wat heb je gedaan in je leven? Waarom ben je ertoe gekomen om juist dit beroep te kiezen? Hoe heb je bereikt waar je nu staat? Waarom verleen je deze dienst of verkoop je dit product? En waarom ben jij bij uitstek degene die jouw klant nodig heeft? Voor wie doe je dit eigenlijk allemaal?

Ontwikkel je eigen merkstem

Heb je dat op een rijtje? Dan ben je al een heel eind op weg om een goede blog te schrijven. Het is niet de bedoeling bovenstaande bevindingen te delen. Hoewel dat niet eens zo slecht hoeft te zijn. De reden waarom je over jezelf moet nadenken, is om je eigen merkstem te pakken te krijgen. Als je zelf heel duidelijk weet waar je staat, wie je bent en waarom je doet wat je doet, dan kun je dat aan je klanten ook laten merken. En als jij dat tot in de puntjes van je tenen voelt, zit je in de juiste modus voor een blog.

Enthousiast bloggen

Vanaf nu is het eenvoudig. Want eigenlijk is bloggen niet meer dan beschrijven wat jij leuk vindt. Ga er voor zitten en schrijf een enthousiast verhaal over de dingen die jou (zakelijk gezien) bezig houden en waar je enthousiast over bent. Zaken waar jij je klant mee kunt helpen. Antwoorden of oplossingen die jouw klanten nodig hebben. Wil je niet per se alleen over jouw product of dienst praten? Schrijf dan gewoon een verhaal over de dingen die jou boeien in het dagelijks leven. Want ook dat geeft jouw merkstem kracht. Mensen kunnen zich dan beter met je identificeren en dat geeft een band. 

Gewoon jezelf zijn

Waar ben jij enthousiast over? Wat laat jij graag van jouw onderneming en jezelf zien? Wat vind jij leuk om mensen te leren? Waar zouden jouw klanten behoefte aan hebben? Als je daar over nadenkt, komen de onderwerpen vanzelf naar boven. En kun je tijdens het schrijven gewoon jezelf blijven. It’s as simple as that! 

Meer weten over het ontdekken van je eigen merkstem? Ik vertel je er graag alles over. Heb je geen inspiratie of geen tijd om te bloggen, dan kan ik je uiteraard ook helpen een paar leuke blogs te schrijven. En dat hoeft helemaal niemand te weten!

2020  Tekstualia