
29 mrt Schrijven voor Google, slim of niet?
Hoe word je zo zichtbaar mogelijk?
Als zelfstandig ondernemer met misschien wel een laag budget voor reclame wil je natuurlijk zo goed mogelijk vindbaar zijn voor zo’n beetje iedereen die in jouw doelgroep past. Dat kun je op verschillende manieren doen. Flyeren bijvoorbeeld op een plek die echt past bij jouw doelgroep, met flyers voorzien van een perfecte tekst die helemaal aansluit op de niche die jij hebt gekozen. Of een website (laten) maken met teksten die jou heel veel klanten bezorgen. Maar hoe doe je dat? Welke teksten werken wel en niet?
Wat is goede webcontent?
Sommige ondernemers en zelfs tekstschrijvers en copywriters schrijven alleen voor Google. Die herhalen zoveel mogelijk zoekwoorden in hun teksten waar ze op gevonden willen worden en that’s it. Maar gaat het daar echt om? Is het simpelweg uitzoeken welke zoekwoorden bij jouw product of dienst passen en zo de strijd aangaan met je concurrent? Moet je die zoekwoorden daadwerkelijk zoveel mogelijk laten terugkomen in kopjes, titels, metatags en interne links? Of zijn er andere methoden die beter werken en bovendien veel meer inhoud aan je portemonnee geven? Ik denk van wel.
Alleen schrijven voor Google werkt niet
Als tekstschrijver vind ik het soms behoorlijk lastig om een opdrachtgever te vertellen dat zijn lijstje zoekwoorden op de lange termijn echt niet werkt zoals hij dat in zijn hoofd heeft. Natuurlijk, zoekwoorden zijn belangrijk, maar teksten die puur geschreven zijn voor Google, die lever ik niet zo snel. Een paar zinnen fabriceren waarin een woord veelvuldig terugkomt is misschien een makkelijke manier om te scoren, maar de vraag is of zulke teksten je klanten overtuigen als ze je (snel) gevonden hebben. Ik ben ervan overtuigd van niet. Bovendien is het de vraag of Google het accepteert.
De juiste teksten laten jouw kwaliteit zien
Teksten die overduidelijk puur geschreven zijn op basis van het zoveel mogelijk noemen van zoekwoorden zijn voor mij dus echt een gruwel. Een ondernemer die zich daarvan bedient, maakt zich er in mijn ogen gemakkelijk van af en is niet echt geïnteresseerd in zijn klanten en zelfs niet in zijn eigen business. Die wil zo snel mogelijk geld verdienen en wat heb je daar aan als klant? Juist. Helemaal niets. Een beetje meer moeite doen mag best.
Alleen voor Google schrijven is ook niet handig
Natuurlijk kan het in de ogen van de gebruiker soms best, een website met teksten die puur voor Google geschreven zijn. Bijvoorbeeld als hij eenmalig ergens een product bestelt in de aanbieding dat hij ergens anders al vaker heeft besteld. Maar komt hij daar dan ook terug omdat hij een band voelt met de verkoper of onder de indruk is van de ‘smoel’ van het bedrijf? Of gaat het alleen om de goedkope eenmalige aanbieding? Ik denk het laatste. Een gemiste kans!
Je vooral richten op zoekwoorden is niet voldoende
Teksten die puur zoekwoorden herhalen kunnen je een enorm slecht imago geven. Of erger nog, gewoon geen klanten opleveren. Zeker bij dienstverleners is een ‘smoel’ heel belangrijk. Het wordt bijvoorbeeld al heel wat minder aantrekkelijk als je als gebruiker een coach zoekt en er één treft die niet echt duidelijk kan maken waarom hij precies degene is waar jij naar op zoek bent. Een coach moet gevonden worden om zijn kwaliteit als coach, niet omdat hij zijn zoekwoorden zo vaak heeft herhaald. En dus ga je als gebruiker verder kijken naar een website met een betere uitstraling!
De juiste teksten laten jouw kwaliteit zien
De juiste teksten laten jouw kwaliteit zien Ondernemers die echt snappen wat hun klant nodig heeft en op basis daarvan teksten schrijven scoren op de lange termijn veel beter dan ondernemers die snel geld willen verdienen met een paar google teksten. Want wat heb je er aan als je snel gevonden wordt maar de bezoeker bij het lezen van je teksten snel weer doorgaat naar het volgende zoekresultaat? Natuurlijk zijn zoekwoorden belangrijk. Maar ook heel belangrijk is een eigen gezicht tonen en laten zien dat je begrijpt waar jouw klant naar op zoek is.
Hoe schrijf ik mijn teksten?
Natuurlijk werk ik met zoekwoorden. En natuurlijk ben je met mijn teksten ook goed vindbaar. Maar ik lever meer dan dat. Ik geef jouw website een smoel. Zodat mensen duidelijk kunnen zien wie er achter jouw bedrijf zit. En dat levert de leukste reacties op. Rechtstreeks op je site, als like op je Facebook pagina, door het bestellen van een e-book of een tweet over je blogs. En daardoor kom je dan weer hoger in google en ben je voor iedereen vindbaar. En dat is toch wat jij het liefste wilt? Als je het goed wilt doen, huur dan een tekstschrijver in die weet wat hij/zij doet. Het is misschien even een investering, maar dat haal je er dubbel en dwars uit. En het scheelt je een hoop advertenties in Google!
Wil je meer weten?
Wil je meer weten over mijn diensten als SEO tekstschrijver? Neem gerust contact met me op of bekijk alle mogelijkheden. Je kunt me inzetten als schrijver, maar ik kan ook je website ontwerpen en bouwen, je social media kanalen opzetten en zelfs je logo ontwerpen. Zo heb je alles in één pakket en weet je zeker dat je op elk gebied kwaliteit krijgt. Laat me maar weten of ik iets voor je kan doen. Ik help je graag om jouw onderneming een succes te maken!